خانه » مجله کوه باما » مقالات ماهیگیری » ماهیگیری با نیمف

ماهیگیری با نیمف

ماهیگیری با نیمف

آنچه در این مطالب می‌خوانید

من برای ماهيگيری با نيمف از چوبی با شماره نخ 4 و 5 يا 6 استفاده می‌كنم. می‌توانيد يک چوب گرافيت سبک 7.5 يا 9 فوت يا اكشن بالا به كار ببريد. من چوب های 8 تا 8.5 فوتی را ترجيح می‌دهم. با چوب‌های سبک می‌توان از تيپت‌های با سايز كوچک‌‍تر استفاده كرد، بدون اينكه ليدر در هنگام ضربه زدن پاره شود. من برای Emerger و Dryfly نيز از همين چوب‌ها استفاده می‌كنم.

 برای ماهيگيری با نيمف در رودخانه از نخ شناور استفاده می‌كنم و نخ‌های Sinking – Tip و Full-Sinking را برای درياچه نگه می‌دارم. ليدرهای بلند با انتهای فلورسنت كار من را آسان‌تر می‌كنند و مرا قادر می‌سازند شناوری ليدر را ببينم (ديدن شناوری ليدر به خصوص هنگام ماهيگيری با نيمف در آب‌های عميق‌تر دشوار است). من در نود درصد اوقات ليدر 12 فوت و تيپت X3 تا X6 به كار می‌برم.

انواع نشانگر (Indicator) و سرب‌ها را همراه داشته باشيد. من دو گونه نشانگر با خود می‌برم:

  • الياف مصنوعی فلورسنت (fluorescent synthetic yarn)‌ برای آب‌های آرام
  • فوم فلورسنت چسب‌دار (florescent foam paste-on) برای آب‌های سنگين‌تر
نشانگر
نشانگر

برای وزن دادن به نخ ساچمه سربی در سايزهای B و BB و مجموعه‌ای از سرب‌های كوچک‌تر در سايزهای مختلف را همراه خود می‌برم (از سرب‌های خميری نيز می‌توانيد استفاده کنید). تنظيم وزن ليدر به نسبت شرايط مختلف، يكی از كليدهای صيد قزل‌آلای خوب با نيمف است.

سرب
سرب

تکنیک‌های ماهیگیری با نیمف در آب‌های تند

ماهيگيری با نيمف در اين آب‌ها در صورت بهره‌مندی از چند تكنيک اساسی بسيار لذت بخش است. در اين گونه آب‌ها از نخ‌های كوتاه استفاده می‌شود، چرا كه بلندترين پرتاب 10 متر است. من اصولا ليدرهای 10 و 12 فوت با پنج تا شش فوت مواد فلورسنت در قسمت انتهایی (Butt) به كار می‌برم. در اين آب‌ها پرتاب‌ها باید كوتاه باشند. من پرتاب‌های خود را به شكل بالا و ميانی انجام می‌دهم. وقتی نيمف در مقابل من در حركت است، در حالی كه يک يا دو فوت از قسمت فلورسنت انتهای ليدر در آب قرار دارد، چوب را با زاويه‌ی 45 درجه بالا و نخ را بيرون آب نگه می‌دارم.

ماهیگیری با نیمف در آب های تند
ماهیگیری با نیمف در آب های تند

باید قادر باشید فورا كنترل نخ را به دست بگيريد. معمولا تا نيمف به سطح آب می‌رسد قزل آلا آن را می‌قاپد. بيشتر تازه كارها متوجه نوک‌های ماهی نمی‌شوند، چرا كه كنترل نخ را در دست ندارند. عادت كنيد پرتاب خود را وقتی نوک چوب پايين و نزديک آب است متوقف كنيد و چوب را به آرامی بالا بياوريد تا نخ که در ابتدا شل است از روی آب بلند شود. با حركت چوب به كنار، در حالی كه پشه به همراه آب در امتداد پايين جريان حركت می‌كند، شلی اضافی نخ را بگيريد.

اگر جريان آب تند است و مجبوريد برای كنترل شرايط نخ آزاد كنيد، سريعا، درست قبل از اينكه پشه بعد از پرتاب در مقابل شما به سطح آب برسد، نخ را با انگشت اشاره‌ی خود نگه داريد و با بالا بردن چوب و تعقيب نخ در پايين جريان شلي اوليه‌ی نخ را از بين بريد.

اگر راست دست هستيد، عادت كنيد نخ را با دست چپ كنترل نمايید. می‌توانید از روش نگه داشتن نخ زير انگشت اشاره استفاده کنید. كنترل نخ با دست چپ شما را قادر می‌سازد سريع‌تر ضربه بزنيد و وقتی به ماهی بزرگتری برمی‌خوريد، نخ را راحت‌تر جمع كنيد. پس از پرتاب می‌توانيد شلي نخ را تنها با بلند كردن چوب برطرف كنيد. با این کار وقتی ديديد نخ يا نشانگر شما نسبت به سرعت جريان کند حرکت می‌کنند، آماده‌ايد كه ضربه بزنيد. اگر لازم است نخ را اصلاح كنيد. پس از دو بار اصلاح، نخ را به جای اينكه نخ را زير انگشت اشاره قرار دهيد به آرامی با دست چپ نگه داريد.

تنظیم وزن

وزن مناسب برای اضافه كردن به ليدر در هر جريان يا آبگير را تعيين كنيد و به تدريج به نسبت هر موقعيت وزن را تغيير دهيد. وزنه را بالای گره‌ی تيپت به اندازه‌ی 40 تا 50 سانت بالاتر از پشه مستقر كنيد. اگر هنگام استفاده از وزنه يا نشانگر تيپت خيلی بلند باشد،‌ متوجه نوک زدن ماهی نخواهيد شد. قزل‌آلا می‌تواند سريعا نيمف مصنوعی را از دهان خارج كند و حتي يک شلی كوچک در تيپت به ماهی فرصت می‌دهد نيمف شما را بگيرد و رها كند، پيش از اينكه متوجه نوک زدن ماهی شويد.

لازم است پشه‌ی شما سريعا به كف آب برسد. من ترجيح می‌دهم وزنه را در خود نيمف بكار ببرم. اما به ياد داشته باشيد نيمف در صورتی طبيعی به نظر می‌رسد كه آزادانه با جريان حركت كند. برای پايين‌تر رفتن نيمف وزنه‌ی بيشتری روی ليدر خود به كار بريد، تا آنجا كه احساس كنيد پشه يا وزنه به كف آب برخورد می‌كند.

استفاده از نخ  Sinking – tip برای اين نوع ماهيگيری در آب‌های سريع مناسب نيست، چون با اين نخ، نيمف شما با سرعت كافی پايين نمی‌رود و هميشه دچار ترمز (كشش نخ توسط آب) يا شلی ليدر می‌شويد.

من در اكثر موارد در اين آب‌ها در بالای جريان قلاب می‌اندازم و به شكل ميانی يا بالا و ميانی عمل می‌كنم. اگر از زير به ماهی برسم، تغيير رنگ آب كه بر اثر راه رفتن من در آب كنار رود ايجاد می‌شود، كمتر باعث ترسيدن ماهی می‌شود.

من خيلی از همين روش‌ها را برای ماهيگيری با نيمف در باريكه‌های آب (رگه‌های باریک آب در رودها) به كار می‌برم. در رودها و نهرهای بزرگ، با بررسی شكل و وضعيت باريكه‌ی آب، پيش از وارد شدن به آن، موثرترين روش ماهيگيری در آن موقعيت را معين و معمولا روی آن بخش باريكه كه به بخش عميق‌تر آب و يک آبگير وارد می‌شود تمركز می‌كنم. قزل‌آلا علاقه‌ی زيادی به چنين مكان‌هایی دارد، چرا كه از ميزان اكسيژن بالایی برخوردار است و محل سكونت بيشتر حشرات آبزی و در نتيجه محل مناسبی برای تغذيه می‌باشد.

من ابتدا روی گوشه‌ی داخلی با پرتاب‌های كوتاه و سپس روی قسمت عميق‌تر و سريع‌تر آب كار می‌كنم. در بعضی از باريكه‌های بزرگ، بدون نگاه كردن و فقط با پرتاب در نقاط مختلف آن عمل می‌كنم، تا اينكه محل استقرار ماهي را پيدا كنم. سپس ضمن كم كردن سرعت خود، با دقت بيشتری پرتاب را انجام می دهم. هر رودخانه‌ای قسمت‌هایی خالی از ماهی هم دارد، پس از آنها بگذريد و از وقت خود در جاهایی كه ماهی‌ها جمع شده و تغذيه می‌كنند استفاده كنيد.

در باريكه‌ها به شكل بالا و ميانی، بيرون و ميانی يا ميانی و پايين، بسته به برداشت خود از وضعيت آب، باد و تابش آفتاب عمل كنيد. برای آسان كردن كار، پشت به آفتاب و باد بايستيد. مقدار وزن مورد نياز بر روی ليدر را با دقت معين كنيد. در آب‌های سريع و عميق كه ماهی در عمق يک متر و بيشتر می‌ايستد، ممكن است برای رسيدن به كف به وزنه‌ی زيادی، مثل سه سرب در سايزBB  نياز داشته باشيد.

ماهیگیری با نیمف در باریکه ها
ماهیگیری با نیمف در باریکه ها

همچنين ممكن است در اين آب‌ها، احتياج به پرتاب بلندتری داشته باشيد و رسيدن به يک شناوری آزاد خوب مشكل‌تر باشد. سعي كنيد پرتاب‌های قوسی يا كششی انجام دهيد تا نخ نسبت به پشه در بالای جريان قرار گيرد. اصلاح كردن نخ هم مهم است. اگر لازم است نخ اصلاح شود، اين كار را فورا پس از اينكه پشه به آب رسيد انجام دهيد تا نخ و ليدر در هنگام حركت به سوی پايين جريان آزادتر باشند. روی نخ، ليدر و نشانگر تمركز داشته باشيد.

انتظار نداشته باشيد ماهي هنگام نوك زدن به نيمف، چوب را يكدفعه از دستتان بيرون بكشد. اكثر نوك‌ها ملايم و شبيه برخورد پشه به كف آب هستند. قانون اين است كه با احساس هر چيز و خيلي سريع ضربه بزنيد. سعی کنید نوك‌ها را از برخورد پشه به كف تشخيص دهيد. تا ديديد نخ يا ليدر دچار كاهش سرعت نسبت به جريان مي‌شوند، حركت چوب را ادامه دهيد و نگذاريد متوقف شود، وگرنه ماهي فرصت خواهد داشت قبل از اينكه ضربه بزنيد نيمف را از دهان بيرون بدهد.

نشانگرهای فومی چسب‌دار هر چه سبک‌تر باشند، برای باريكه‌ها مناسب‌ترند. من برای آب‌های سنگين يک نشانگر كامل و در آب‌های آرام‌تر نصف آن را به كار می‌برم. نشانگر را روی ليدر طوری قرار دهيد كه فاصله‌اش با پشه از فاصله‌اش با انتهای ليدر كمتر باشد. برای آب‌های آرام يا كم عمق، آن را حداقل 30 سانت بالاتر از پشه ببنديد. برای آب‌های عميق‌تر، به خصوص هنگام ماهيگيری در قايق، آن را بالاتر ببريد تا يک متر بالاتر از پشه قرار گيرد. هنگام استفاده از يک نشانگر بزرگ و سبک، غالب اوقات می‌توانيد از يک سرب كوچک با فاصله‌ی 20 تا 25 سانت بالای پشه استفاده كنيد تا از فرو رفتن نشانگر جلوگيری نماييد. اين تكنيک بسيار كارساز است، چرا كه شلی ليدر را از بين می‌برد و يک حركت طبيعی در پشه به وجود می‌آورد.

ماهيگیری در باريكه‌ها در زمان بيرون آمدن کديس‌ها و هچ شدن Mayfly ها، با روش ديگری صورت می‌گيرد. اگر می‌بينيد قزل‌آلاها با ضربه از آب خارج می‌شوند، يكي از گونه‌های حشره‌ی در حال هچ را انتخاب كنيد و با يک نخ غيرشل به روش پايين و ميانی از آن استفاده كنيد.اين يکی از موارد معدودی است که تكنيک‌های شناوری آزاد (dead – drift) استفاده نمی‌كنم. پرتابی در طول رود انجام دهيد و چند بار نخ را اصلاح كنيد تا پشه پايين برود. وقتی نخ در حال نوسان سست می‌شود برای این که نخ در حال حركت، يک شفيره‌ی در حال هچ  را تداعی ‌كند نيمف را با حرکت دادن و ضربه زدن به نوک چوب حرکت دهید تا پايين برود.

تکنیک‌ها در آب‌های آرام

براي ماهيگيری با نيمف در آب‌های صاف و يكدست به روش‌هایی غير از آنچه برای آب‌های سريع بيان شد نياز داريد. ماهيگيری با نيمف در آب‌های كم عمق با استفاده از روش مشاهده، در صورت استفاده از عينک‌های ضد اشعه‌ی پولاريزه برای پيدا كردن ماهی كار آسانی است. در اين روش، مشاهده‌ی نخ و ليدر را فراموش و روی ماهی و نحوه‌ی تغذيه و حركت آن در جريان تمركز كنيد.

اگر با دقت نگاه كنيد اغلب با ماهی‌هایی رو به رو می‌شويد كه كمی دهان خود را باز کرده و يک نيمف يا ديگر مواد غذايی در آب را می‌بلعند. معمولا ماهی‌ها پس از يک حركت سريع به اين سو و آن سو سرعت خود را كم می‌كنند و نيمف را می‌بلعند. در اين روش فقط از نيمف‌های سبک (و معمولا كوچک، در سايز 16 تا 20) استفاده و آن را 60 تا 120 سانت بالاتر از ماهی پرتاب کنید.

دقت در پرتاب امری حياتی است، به خصوص اگر موقع هچ شدن نوعی حشره آبزی باشد و ماهی‌ها تمايل نداشته باشند مسافت چندانی برای گرفتن يک نيمف حركت كنند. تخمين زدن فاصله به شما كمک می‌کند تا با تنظيم مقدار سرب، پشه‌تان را به عمق هم سطح ماهی برسانيد. پرتابتان باید تا حد ممكن به ماهی نزديک باشد و عملكرد خوب و حركت بدون ترمز (كشش) داشته باشيد.

جهت جریان
جهت جریان

با مشاهده‌ی جريان، زمان رسيدن پشه به محل استقرار ماهی را تخمين بزنيد. وقتی پشه به محل مورد نظر رسيد، اگر ديديد ماهی به اين سو و آن سو حركت و يا دهان خود را باز می‌كند، چوب را آماده نگه داريد. بد نيست هربار كه نيمف شما از كنار ماهی رد می‌شود ضربه‌ای بزنيد؛ شايد ماهی آن را گرفته باشد و شما آن را نديده باشيد. اگر ماهی پشه را نگرفته باشد، ضربه‌های شما به ندرت موجب ترساندن او می‌شود. اگر ماهی با سرعت به يک طرف يا مقابلش حركت می‌‍كند و يكباره متوقف می‌شود آماده‌ی ضربه زدن باشيد.

من در آب‌های عميق يا سريع، از همين روش مشاهده برای ماهيگيری با نيمف استفاده می‌كنم، اگر چه ممكن است قادر نباشم ماهی را به وضوح ببينم. در اين شرايط به دنبال حركت اجسام تيره‌تر يا برقی از چرخش ماهی برای گرفتن يک نيمف هستم. گاهی اوقات تنها نمايه‌ای مايل به قرمز از يک رنگين كمان، موقعيت ماهی را معلوم می‌كند. اول محل استقرار ماهی را بيابيد، سپس روی آن كار كنيد.

اگر شش پرتاب خوب به سمت ماهی داشتيد و موفقيتی حاصل نشد، پشه‌ی خود را عوض كنيد. من معمولا روی يک ماهی سرسخت تا 10 پشه‌ی مختلف را امتحان می‌كنم، اما وقتی پشه‌ی مناسب پيدا شود غالبا ماهی فورا آن را می‌گيرد. وقتي از روش مشاهده استفاده می‌كنيد، اغلب می‌بينيد ماهی‌ها در محل استقرار خود به اين سو و آن سو متمايل می‌شوند و هر چه از جلويشان رد ‌شود می‌بلعند. گرفتن اين ماهی‌ها از آنهایی كه بی حركت ايستاده‌اند آسان تر است. وقت خود را با ماهی‌های بی‌حال تلف نكنيد،‌ مگر اينكه خيلی بزرگ باشند.

در آب‌های صاف که تابش آفتاب منعكس می‌شود، ليدر را تا نزديک چند اينچی پشه چرب می‌كنم. در اين صورت ليدر را به صورت شناور می‌بينم و وقتی‌ به سمت پايين كشيده می‌شود ضربه می‌زنم. اين روش در درياچه‌ها، تالاب‌ها و مرداب‌ها و آب‌های صاف ديگری كه به كار بردن نشانگردر بالای سر ماهی او را می‌ترساند بسيار كارآیی دارد. ميزان پايين رفتن نيمف به تناسب طولی از نخ كه چرب می‌كنيد قابل تعيين است. اين روش تنها برای نيمف‌های كوچک كه تمام ليدر را پايين نمی‌برند مناسب است. نيمف شما برای اينكه هنگام فرود آمدن روی سطح آب، فشار سطح را بشكند و فرو رود، بايد وزن كافی داشته باشد.

من برای بستن نشانگرها از الياف مصنوعی فلورسنت استفاده می‌كنم. الياف (Blue-bug yarn) Blue-bug برای اين كار مناسب است. تكه‌ای 3 تا 5 سانتی می‌برم و نصف می‌كنم. سپس به فاصله‌ی 10 تا 15 سانت بالاتر از گره‌ی تيپت، يک گره‌ی Overhand روی ليدر می‌زنم. الياف را در آن محل قرار می‌دهم و سفت می‌كنم. سپس با قيچی، یک چهارم تا سه هشتم الياف را كوتاه و سپس با انگشتان آن را مثل توپ ريش ريش می‌كنم.

 گره overhand
گره overhand

تيپت را كوتاه نگه می‌دارم و سعی می‌كنم فاصله‌ی نشانگر از پشه بيشتر از 60 سانت نشود. اگر بتوانم نشانگر را به راحتی ببينم، حتی آن را كوچكتر می‌كنم تا با دقت بيشتری پرتاب شود و هنگام فرود بالای سرماهی كمتر باعث ترساندن آن شود. وقتی الياف نشانگر را بيرون كشيدن گره را سفت می‌كنم. گره‌ی  Poly yarn indicator بالای گره‌ی تيپت باقی می‌ماند، اما مقاومت نخ را كاهش نمی‌دهد.

آب‌های عمیق‌تر با سرعت جریان متوسط

رسيدن به يک حرکت شناوری‌ (dead – drift) مناسب در اين آب‌ها شايد مشكل‌ترين بخش ماهيگيری با نيمف باشد. قزل‌آلا معمولا بی حركت در اين آب‌ها می‌ايستد، چون فعالانه تغذيه نمی‌كند. اما اگر نيمف را با يک حرکت شناوری‌ ‌خوب جلوی بينی ماهی فرود بياوريد موفق می‌شويد. اين شرايط در اول فصل كه دمای آب بالاست وجود دارد. ماهی‌ها حدود يک متر پايين سطح آب در كنار لبه‌های گردآب ها، يا در مسير چاله‌های آب، دور از آب‌های تند می‌ايستند.

كليدهای موفقيت در اين شرايط، رسيدن به حركتی با كمترين ترمز و پايين بودن پشه تا محل استقرار ماهی است. بايد پرتاب بلندتر و دورتری به بالای جهان داشته باشيد و وزنه‌ی كمتری به كار ببريد تا پشه هنگام عبور از جلوی ماهی حركت طبيعی‌تری داشته باشد. تمامی روش‌های پرتاب و آزاد كردن نخ كه می‌دانيد را به كار گيريد تا پشه را با استفاده از كمترين وزنه روی ليدر به عمق برسانيد. من اغلب با يک سايز BB، پشه را پايين می‌فرستم. هر چه مواد اضافی سبک‌تر باشند، بيشتر ماهی می‌گيريد، چون حركت پشه در حال پايين رفتن به سمت ماهی طبيعی‌تر می‌شود.

پرتاب‌های قوسی و كششی به شما كمک می‌كنند عملكرد بهتری داشته باشيد و پشه سريعا پيش از اين كه تحت تاثير ترمزی (كشش آب) قرار گيرد در آب پايين برود. برای اين كه پشه به محض رسيدن به آب فرو برود با آزاد كردن نخ در جريان سريعاً نخ را اصلاح کنيد و بر شلی نخ بيفزاييد. با آزاد كردن مقادير كوچک نخ، در حالی كه به طرف پايين جريان در حركت است، طول حركت پشه را افزايش دهيد.

حتما از يک ليدر بلند با انتهای (Butt) فلورسنت و يک نخ پشه با رنگی كه به راحتي قابل رويت باشد استفاده كنيد. هنگام پرتاب‌های بلندتر مجبوريد نوك نخ، جایی كه نخ پشه وارد آب مي‌شود را تحت نظر داشته باشيد، نه ليدر را.

پس از یک پرتاب با طول متوسط در طول رود و دو بار نخ دادن با سرعتی كمی پايين‌تر از جريان در حاشيه‌ی رود راه می‌روم و در همين حين نيمف را با روش پایين و ميانی به كار میبرم. در اين حالت عملكرد مناسبی دارم و گستره‌ی بزرگی از اب را پوشش می‌دهم. اگر يک يا دو ماهی بگيرم با كم كردن سرعت خود در تمام آن ناحيه ماهیگیری می‌كنم.

ماهيگيری با نيمف در يک قايق در حال حركت گونه‌ای از همين روش است. پرتاب خود را در طول رود (معمولا به طرف كنار آب) انجام دهيد ، پس از اصلاح نخ شلی، نخ را تنظيم كنيد و بگذاريد نخ همراه جريان برود و برای صيد يک ماهی بزرگ آماده باشيد.

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
Instagram Pinterest WhatsApp WhatsApp Telegram
خانه
فروشگاه
حساب کاربری من
0 محصول سبد خرید